Opdrachten


 Sfeervol Meerssen.jpg     Desk VGO Groep.jpg    
      images.jpg     logo_otalent.bmp      logo_pentasz.bmp

 

Gemeente Meerssen
Interim wethouder na bestuurscrisis     Lees meer >>>

Koninklijke Harmonie Ster van Maastricht

Adviseur fusietraject     Lees meer >>>

Desk VGO Groep

Dagvoorzitter/debatleider     Lees meer >>>

Gemeente Maastricht

Kwartiermaker decentralisatie jeugdzorg Zuid-Limburg     Lees meer >>>

Pentasz Mergelland

Quick Scan/doorlichting bedrijfsvoering Regionale Sociale Dienst     Lees meer >>>

O’Talent

Begeleiding bedrijfsopstart en subsidieverwerving     Lees meer >>>

 

 

 

 

Meerssen.jpg

Interim wethouder bij gemeente Meerssen

 

Mei 2013 - Juni 2014

 

In Maart 2013 hebben de zittende wethouders van de gemeente Meerssen naar aanleiding van een bestuurscrisis hun portefeuilles ter beschikking gesteld. Daaropvolgend is Jan Mans verzocht als informateur/formateur een nieuw college te vormen met twee “wethouders van buiten”. Jim Janssen is door Jan Mans gevraagd om als interim wethouder in dat duo plaats te nemen, totdat na de gemeenteraadsverkiezingen in 2014 een nieuw college van B&W kon worden aangesteld.

 

Opdracht was om Meerssen te besturen op basis van:

-          het vigerende bestuursakkoord 2010-2014;

-          de eerder gevoerde kerntakendiscussie 2011;

-          de bestaande meerjarenvisie,

en met respect voor eerdere besluitvorming met nadrukkelijke focus op het dossier Handhaving en de financiële situatie waarin Meerssen zich bevond.

 

Portefeuille:

Financiën, Personeel en Organisatie, Informatie en Automatisering, Publieke dienstverlening, Grondzaken, Economische zaken, Natuur en landschap, Milieu, Onderwijs, Jeugd en jongeren, Monumenten en cultureel erfgoed, Kunst en cultuur, Volksgezondheid.

 

Nevenfuncties uit hoofd van de functie:

- lid veiligheidstafel;

- diverse bestuursfuncties waaronder RUD en GGD;

- diverse aandeelhoudersschappen waaronder MTB.

 

Terug naar boven ^  

 

 

 

 

ster van maastricht.jpg

Adviseur fusietraject bij Koninklijke Harmonie Ster van Maastricht

 

December 2012 - Februari 2013

 

In overleg met vertegenwoordiging van de besturen van de beide verenigingen analyseren van de heersende problematiek, adviseren over de fusie en de daarna te volgen werkwijze ten einde te komen tot werkelijk één fusievereniging.

 

Terug naar boven ^  

 

 

 

 

Desk VGO Groep.jpg

Dagvoorzitter / debatleider bij Desk VGO Groep

 

November 2012

 

In overleg met directie Desk VGO groep analyseren van de behoefte en voorbereiden van lagerhuisdebatten voor twee vestigingen van het bedrijf. Voorzitten en leiden van beide debatten op locaties Margraten en Best.

 

Terug naar boven ^  

 

 

 

 

images.jpg

Kwartiermaker/sr. projectmanager decentralisatie jeugdzorg Zuid-Limburg (zuid) bij gemeente Maastricht

 

November 2011 - heden

 

Volgens het regeerakkoord van het kabinet Rutte zal het totale stelsel van zorg voor de jeugd in de komende jaren worden gewijzigd. De gemeenten worden bestuurlijk en financieel  verantwoordelijk voor alle zorg voor jeugd die nu onder het Rijk, de provincies, de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) en de Zorgverzekeringswet (ZVW) valt. De decentralisatie wordt ingezet vanuit de wens om tot inhoudelijke vernieuwing van de jeugdzorg te komen, waarin de zorg voor jeugd beter, effectiever en efficiënter wordt ingericht en aangeboden.

 

Recent is besloten dat de stelselwijziging per 01-01-2015 in een keer zal worden doorgevoerd. Overheden (Rijk, provincies, gemeenten) en instellingen voor jeugdzorg (Bureaus Jeugdzorg en zorgaanbieders) hebben dus ca. 3 jaar de tijd om zich gedegen voor te bereiden op deze ingrijpende transitie, met dien verstande dat uiterlijk op 1-1-2014 het wetgevingstraject wordt afgerond waardoor 2014 als overgangsjaar kan worden beschouwd.

 

Het huidige stelsel telt verschillende sectoren met ieder een eigen financierings- en verantwoordingssysteem. Verschillende toegangspoorten en gescheiden financieringsstromen met onvoldoende of ineffectieve financiële prikkels belemmeren de samenwerking binnen de jeugdzorgketen. De bedoeling is dat één integrale toegang en één financieringssysteem worden gerealiseerd voor preventief jeugdbeleid, vrijwillige en gedwongen provinciale jeugdzorg, zorg voor jeugd met een lichte verstandelijke beperking en geestelijke gezondheidszorg voor de jeugd.

 

Wanneer daarbij in ogenschouw wordt genomen dat deze transitie gepaard gaat met een verplaatsing van de toegangspoort van de zorg, een wijziging van cliëntenrecht op zorg in zorgplicht voor gemeenten, gemeenten het intersectorale aanbod van zorg en ondersteuning zelf moeten gaan arrangeren én de decentralisatie gepaard gaat met een doelmatigheidskorting, zal men begrijpen dat, naast de transitie, ook een transformatie van het stelsel noodzakelijk is.

 

Genoemde ontwikkelingen, de grote differentiatie tussen de zorgvragers, het groot aantal zorgaanbieders dat op regionaal en provinciaal niveau opereren en de wisselwerking tussen de verschillende decentralisaties leiden tot een hoge mate van complexiteit.

 

Tenslotte is het uit oogpunt van doelmatigheid en doeltreffendheid wenselijk om op Zuid-Limburgse schaal een gezamenlijke visie te ontwikkelen en te onderzoeken in welke mate het noodzakelijk c.q. wenselijk is op die schaal methodes en projecten te ontwikkelen die (boven-)lokaal kunnen worden geïmplementeerd. Gezamenlijke inkoop, organisatie of subsidieverstrekking kunnen onderwerpen zijn die in aanmerking komen voor uitwerking op bovenlokale schaal. Uitgangspunt is dat lokaal dan wel subregionaal maatwerk mogelijk moet zijn.

 

Op basis van bovenstaande hebben de 18 gemeentebesturen in Zuid Limburg in het najaar van 2011 de intentie uitgesproken een gezamenlijk traject in te gaan om de transformatie van de jeugdzorg mogelijk te maken. Lopende het gezamenlijk traject zullen keuzes gemaakt worden over de lokale dan wel bovenlokale implementatie. Dit zal gebeuren op basis van bovengenoemde visie en onderzoek.

 

De gemeente Maastricht is trekker van deze samenwerking in de 18 gemeenten in Zuid-Limburg. Het betreft een complex dossier met zeer veel partners en vele politieke, financiële en maatschappelijke belangen.

 

Jim Janssen BMC is door de gemeente Maastricht ingeschakeld (in een duo) de rol in te vullen van kwartiermaker c.q. (senior) projectmanager van deze decentralisatie en dit samenwerkingsverband.

 

Terug naar boven ^  

 

 

 

 

logo_otalent.bmp

Begeleiding bedrijfsopstart en subsidieverwerving O’Talent (onderdeel Kranendonk Experience Company)

 

September 2011 - heden

 

O’Talent Experience is een adaptieve en cultuurneutrale zelftest in de vorm van een uitdagende publieksattractie, waarin jong en oud zijn eigen talenten ontdekt en leert toepassen in studie, loopbaan en onderneming. Het maken van de juiste keuzes door inzicht in de eigen talenten voorkomt schooluitval en frustraties, bespaart het individu en de maatschappij tijd, geld en energie en vergroot de concurrentiekracht van Europa.

 

O’Talent Building is een omgeving waar burgers, onderwijs, bedrijfsleven en overheid elkaar ontmoeten en samenwerken aan talentontwikkeling en de toekomst van Europa. O’Talent is een Europees concept en start in Amsterdam en Maastricht.

 

O'Talent heeft Jim Janssen BMC ingeschakeld voor de subsidieverwerving ten behoeve van en de begeleiding bij de bedrijfsopstart en conceptrealisatie.

 

Terug naar boven ^  

 

 

 

 

logo_pentasz.bmp

Quick Scan / Doorlichting bedrijfsvoering Pentasz Mergelland (Regionale Sociale Dienst)

 

Augustus 2011 - oktober 2011

 

In het bestaan van de regionale sociale dienst Pentasz Mergelland deed zich een natuurlijk moment voor veroorzaakt door:

1.         Het aangekondigd vertrek van de directeur;

2.         Een aantal aanstaande autonome ontwikkelingen, waaronder wijzigingen in relevante wetgeving en significante bezuinigingen;

3.         Een brede wil tot verregaande samenwerking (bij bestuurders) binnen de regio Heuvelland,

 

welke Pentasz Mergelland dwongen kritisch te kijken naar:

1.         De (bedrijfsmatige) status en positie van de organisatie;

2.         De organisatiedoelstellingen voor de middellange termijn;

3.         De ontwikkelagenda voor de middellange termijn.

 

Jim Janssen BMC heeft in opdracht van het dagelijks bestuur van Pentasz door middel van een quick scan de bedrijfsvoering en de relevante autonome ontwikkelingen in kaart gebracht, daar conclusies uit getrokken, aanbevelingen gedaan en advies uitgebracht aangaande de ontwikkelagenda.

 

Terug naar boven ^