|
Gemeente Meerssen
Interim wethouder na bestuurscrisis
Lees meer >>>
Adviseur fusietraject Lees meer >>>
Dagvoorzitter/debatleider Lees meer >>>
Kwartiermaker decentralisatie
jeugdzorg Zuid-Limburg Lees meer >>>
Quick Scan/doorlichting bedrijfsvoering Regionale
Sociale Dienst Lees meer >>>
Begeleiding bedrijfsopstart
en subsidieverwerving
Lees meer
>>>
|
Adviseur fusietraject bij Koninklijke Harmonie Ster van MaastrichtDecember 2012 - Februari 2013 In overleg met vertegenwoordiging
van de besturen van de beide verenigingen analyseren van de heersende
problematiek, adviseren over de fusie en de daarna te volgen werkwijze ten
einde te komen tot werkelijk één fusievereniging. |
|
Dagvoorzitter / debatleider bij Desk VGO GroepNovember 2012 In overleg met directie Desk VGO
groep analyseren van de behoefte en voorbereiden van lagerhuisdebatten
voor twee vestigingen van het bedrijf. Voorzitten en leiden van beide
debatten op locaties Margraten en Best. |
|
Kwartiermaker/sr. projectmanager decentralisatie jeugdzorg Zuid-Limburg (zuid) bij gemeente MaastrichtNovember 2011 - heden Volgens het regeerakkoord van het
kabinet Rutte zal het totale stelsel van zorg voor de jeugd in de komende
jaren worden gewijzigd. De gemeenten worden bestuurlijk en financieel verantwoordelijk voor alle zorg voor
jeugd die nu onder het Rijk, de provincies, de Algemene Wet Bijzondere
Ziektekosten (AWBZ) en de Zorgverzekeringswet (ZVW) valt. De decentralisatie
wordt ingezet vanuit de wens om tot inhoudelijke vernieuwing van de jeugdzorg
te komen, waarin de zorg voor jeugd beter, effectiever en efficiënter
wordt ingericht en aangeboden. Recent is besloten dat de
stelselwijziging per 01-01-2015 in een keer zal worden doorgevoerd. Overheden
(Rijk, provincies, gemeenten) en instellingen voor jeugdzorg (Bureaus
Jeugdzorg en zorgaanbieders) hebben dus ca. 3 jaar de tijd om zich gedegen
voor te bereiden op deze ingrijpende transitie, met dien verstande dat
uiterlijk op 1-1-2014 het wetgevingstraject wordt afgerond waardoor 2014 als
overgangsjaar kan worden beschouwd. Het huidige stelsel telt
verschillende sectoren met ieder een eigen financierings-
en verantwoordingssysteem. Verschillende toegangspoorten en gescheiden
financieringsstromen met onvoldoende of ineffectieve financiële prikkels
belemmeren de samenwerking binnen de jeugdzorgketen. De bedoeling is dat
één integrale toegang en één financieringssysteem
worden gerealiseerd voor preventief jeugdbeleid, vrijwillige en gedwongen
provinciale jeugdzorg, zorg voor jeugd met een lichte verstandelijke
beperking en geestelijke gezondheidszorg voor de jeugd. Wanneer daarbij in ogenschouw wordt
genomen dat deze transitie gepaard gaat met een verplaatsing van de
toegangspoort van de zorg, een wijziging van cliëntenrecht op zorg in
zorgplicht voor gemeenten, gemeenten het intersectorale aanbod van zorg en
ondersteuning zelf moeten gaan arrangeren én
de decentralisatie gepaard gaat met een doelmatigheidskorting, zal men
begrijpen dat, naast de transitie, ook een transformatie van het stelsel
noodzakelijk is. Genoemde ontwikkelingen, de grote differentiatie
tussen de zorgvragers, het groot aantal zorgaanbieders dat op regionaal en
provinciaal niveau opereren en de wisselwerking tussen de verschillende
decentralisaties leiden tot een hoge mate van complexiteit. Tenslotte is het uit oogpunt van doelmatigheid
en doeltreffendheid wenselijk om op Zuid-Limburgse
schaal een gezamenlijke visie te ontwikkelen en te onderzoeken in welke mate
het noodzakelijk c.q. wenselijk is op die schaal methodes en projecten te
ontwikkelen die (boven-)lokaal kunnen worden geïmplementeerd.
Gezamenlijke inkoop, organisatie of subsidieverstrekking kunnen onderwerpen
zijn die in aanmerking komen voor uitwerking op bovenlokale schaal.
Uitgangspunt is dat lokaal dan wel subregionaal maatwerk mogelijk moet zijn. Op basis van bovenstaande hebben de
18 gemeentebesturen in Zuid Limburg in het najaar van 2011 de intentie
uitgesproken een gezamenlijk traject in te gaan om de transformatie van de
jeugdzorg mogelijk te maken. Lopende het gezamenlijk traject zullen keuzes
gemaakt worden over de lokale dan wel bovenlokale implementatie. Dit zal
gebeuren op basis van bovengenoemde visie en onderzoek. De gemeente Maastricht is trekker
van deze samenwerking in de 18 gemeenten in Zuid-Limburg.
Het betreft een complex dossier met zeer veel partners en vele politieke,
financiële en maatschappelijke belangen. Jim Janssen BMC is door de gemeente
Maastricht ingeschakeld (in een duo) de rol in te vullen van kwartiermaker
c.q. (senior) projectmanager van deze decentralisatie en dit samenwerkingsverband. |
|
Begeleiding bedrijfsopstart en subsidieverwerving O’Talent (onderdeel Kranendonk Experience Company)September 2011 - heden O’Talent Experience is een adaptieve en
cultuurneutrale zelftest in de vorm van een uitdagende publieksattractie,
waarin jong en oud zijn eigen talenten ontdekt en leert toepassen in studie,
loopbaan en onderneming. Het maken van de juiste keuzes door inzicht in de
eigen talenten voorkomt schooluitval en frustraties, bespaart het individu en
de maatschappij tijd, geld en energie en vergroot de concurrentiekracht van
Europa. O’Talent Building is een omgeving waar burgers, onderwijs, bedrijfsleven
en overheid elkaar ontmoeten en samenwerken aan talentontwikkeling en de
toekomst van Europa. O’Talent is een Europees
concept en start in Amsterdam en Maastricht. O'Talent heeft Jim Janssen BMC ingeschakeld voor de subsidieverwerving
ten behoeve van en de begeleiding bij de bedrijfsopstart
en conceptrealisatie. |
|
Quick Scan / Doorlichting bedrijfsvoering Pentasz Mergelland (Regionale Sociale Dienst)Augustus 2011 - oktober 2011 In het bestaan van de regionale
sociale dienst Pentasz Mergelland deed zich een
natuurlijk moment voor veroorzaakt door: 1. Het
aangekondigd vertrek van de directeur; 2. Een
aantal aanstaande autonome ontwikkelingen, waaronder wijzigingen in relevante
wetgeving en significante bezuinigingen; 3. Een
brede wil tot verregaande samenwerking (bij bestuurders) binnen de regio
Heuvelland, welke Pentasz
Mergelland dwongen kritisch te kijken naar: 1. De
(bedrijfsmatige) status en positie van de organisatie; 2. De
organisatiedoelstellingen voor de middellange termijn; 3. De
ontwikkelagenda voor de middellange termijn. Jim Janssen BMC heeft in opdracht
van het dagelijks bestuur van Pentasz door middel
van een quick scan de bedrijfsvoering en de
relevante autonome ontwikkelingen in kaart gebracht, daar conclusies uit
getrokken, aanbevelingen gedaan en advies uitgebracht aangaande de
ontwikkelagenda. |